Rekenen groep 3 en 4

SPEL 1: SLANGEN EN LADDERS (TOT 100)

Print het spelbord en pak pionnen en een dobbelsteen (eventueel twee dobbelstenen). Zet de pion van iedere speler op het eerste vak en bepaal wie begint met gooien. Zet het aantal stappen vooruit zoals de dobbelsteen aangeeft. Kom je op een slangenhoofd, dan glij je helemaal naar beneden via de staart. Kom je op een ladder, dan mag je naar boven klimmen! Wie als eerst op het getal 100 komt, heeft gewonnen! Het is een spannend spel waarbij spelers die onderaan staan, opeens weer kans maken om te winnen. Kinderen worden enthousiast en ze oefenen onbewust met het flexibel bewegen in de getallenwereld, denk aan getalbegrip, telrij, doortellen, synchroon tellen, etc. Veel speelplezier!

Download hier het slangen en ladders spel.

SPEL 2: HET BOERDERIJ SPEL (TOT 23)

Print het spelbord en pak pionnen en een dobbelsteen. Voorafgaand het spel bepalen jullie zelf de regels. Je kunt er voor kiezen om voor ieder vijftal en tiental, alle evennummers of de groene vakken een opdracht te verzinnen. Dat is helemaal aan jullie zelf! Maar om een beetje inspiratie te geven hier zijn de spelregels van Juf Merel:

2: O nee, de haan heeft je niet wakker gemaakt. Helaas moet je nu een beurt overslaan.
8: De schapen zijn tevreden met het nieuwe stuk land wat je ze hebt gegeven. Gooi nog een keer!
11: Oeps je ligt in de modder bij de varkens. Sla een beurt over.
17: De wieken van de molen draaien hard in het rond. Je wordt mee geslingerd en komt op vak 20 uit!
23: Hoera, je bent bij de boerderij aangekomen. Jij hebt het spel gewonnen!

Zet de pion van iedere speler op de boer linksonder in het speelveld en bepaal wie begint met gooien. Zet het aantal stappen vooruit zoals de dobbelsteen aangeeft. Wie als eerst op vak 23 komt, heeft het spel gewonnen! Veel speelplezier en pas op voor de modder bij de varkens.

Download hier het boerderij spel.

SPEL 3: LIEVEHEERSBEESTJES SPEL (TOT 65)

Print het spelbord en pak pionnen en een dobbelsteen (eventueel twee dobbelstenen). Zet de pion van iedere speler op het startvak waar een lieveheersbeestje staat afgebeeld en bepaal wie begint met gooien. Zet het aantal stappen vooruit als de dobbelsteen aangeeft. Kom je op een vak met een waterplas dan volgt deze speler de druppels water en valt een aantal bladeren terug in het spel. Kom je op een vak waarbij een lieveheersbeestje wegvliegt, volg dan de pijlen en zet de pion op het plekje waar de pijl naar toe wijst. Wie als eerst op het getal 65 komt, heeft het spel gewonnen. Kinderen leren het stippenpatroon van de dobbelsteen kennen, synchroon tellen en leren de telrij tot 65 kennen. Veel speelplezier!

Download hier het lieveheersbeestjes spel.

SPEL 4: HET PIRATEN SPEL

Dit spelbord heeft nog geen cijfers, deze kun je naar eigen wensen invullen. Alle spelers hebben een pion nodig en zetten deze op het start vak. Kom je tijdens de zoektocht naar de schat een vak met een pijl op de kaart tegen, dan volg je deze pijl.  Wie weet kom je zo eerder bij de finish! Wie als eerste bij de schat is, heeft gewonnen!

Download hier het piraten spel.

DOBBELSTEEN

Maak je eigen dobbelsteen met deze download:

Of heb je liever een van deze dobbelstenen in je klas?

Advertenties